پایان نامه و مقاله isi

مشاوره رایگان انجام مقاله ISI،پذیرش سریع مقاله ISI،نگارش مقاله ISI،چاپ در کوتاه ترین زمان مقاله ISI،انجام صفر تا صد مقاله ISI

پایان نامه و مقاله isi

مشاوره رایگان انجام مقاله ISI،پذیرش سریع مقاله ISI،نگارش مقاله ISI،چاپ در کوتاه ترین زمان مقاله ISI،انجام صفر تا صد مقاله ISI

مشاوره رایگان انجام مقاله ISI،پذیرش سریع مقاله ISI،نگارش مقاله ISI،چاپ در کوتاه ترین زمان مقاله ISI،انجام صفر تا صد مقاله ISI

بایگانی
  • ۰
  • ۰

روش تحقیق

تحقیق، از ریشه « حق » است. حق یعنی آن‌چه که درست و استوار و ثابت باشد. ریشه اصلی واژه حق، در تمام اشتقاق‌هایش مفهوم ثابت و مطابقت با واقع و استحکام را دارد.
احقاق و تحقیق یک امر، یعنی چیزی را ثابت و استوار ساختن، درستی چیزی را به اثبات رساندن، «حق» بودن مطلبی را آشکار ساختن و به عبارتی: شناخت « هست » ها. تحقیق، یک تلاش فکری و علمی برای « یافتن » مطلب درست و حق، و « ارائه » و « اثبات » آن است.
طبیعی است که دانلود تحقیق در زمینه‌های مختلف نظری و فکری و تاریخی و ادبی و علمی و … حق بودن مطالب، به معنای مطابق با واقع بودن آن‌ها در هر یک از زمینه‌هاست و تحقیق، طبق این مفهوم، در ابعاد مختلف یاد شده، مفهوم پیدا می‌کند.
جست و جوی منظم و تلاشی که بر مبنای علم و استدلال و شواهد و منابع، انجام می‌گیرد تا نظریه‌ای اثبات گردد و نکته‌ای کشف و بیان شود، « تحقیق » است. هر چیزی می‌تواند برای انسان، موضوع تحقیق باشد، چه عقلی چه حسی، چه جزئی چه کلی، آن‌چه در حوزه‌های و دانشگاه‌ها به عنوان نگارش رساله تحقیقی و پایان نامه متداول است،مقاله روش تحقیق در مدیریت نمونه روشنی از یک تحقیق است و البته هر چه شیوه کار و معتبر بودن منابع و نوآوری‌های علمی و سلیقه در تدوین بیشتر مراعات شده باشد، ارزش آن افزون‌تر خواهد بود.
تحقیق میدانی و کتابخانه‌ای خرید پروپوزال آماده
گاهی پژوهشی که برای یافتن و اثبات چیزی انجام می‌گیرد، در میدان گسترده اجتماع و با کاوش نمونه‌های عینی است و با تفحص و استقراء در محیط بیرون و روی افراد و اشیاء و پدیده‌های خارجی انجام می‌گیرد. نام آن « تحقیق میدانی » است و محقق باید بگردد و با دیدن و شنیدن، مطالب را کشف کند. معمولاً تهیه گزارش پیرامون وقایع یا موضوعات اجتماعی و علمی و مسایل حسی و تجربی و کاربردی، از این راه انجام می‌گیرد.
گاهی پژوهش در کتاب‌ها، اسناد، منابع و آراء و نظریات و در فضای محدود کتابخانه شکل و انجام می‌گیرد. نام این نوع، « تحقیقات کتابخانه‌ای » است و از منابع مکتوب استفاده می‌شود. اما نتیجه هر یک از دو شیوه یاد شده، به صورت مقاله یا کتاب، عرضه می‌گردد و اصول نگارش بر محصول کار تحقیقی حاکم است.
سایت پروژه دانشجویی
فرق تحقیق و تألیف
تألیف از ریشه « الفت » و به معنای پیوندزدن، به هم آمیختن، گردآوری مطالب متناسب با هم در یک مجموعه است و معمولاً نیاز به تتّبع و کاوش و دقت و حوصله دارد. گرچه در عرف رایج، معمولاً تألیف و تحقیق را و مؤلف و محقق را به جای هم به کار می‌برند، ولی میان محقق و مؤلف تفاوت بسیار است.
مؤلف، صرف گردآورنده مطالبی از جاهای مختلف و تنظیم کننده مطالبی است که با تتبع و پژوهش به دست آورده است، اما محقق، از اندیشه‌ای نقّاد و دیدگاهی عمیق برخوردار است و « صاحب نظر » است و کارش تنها جمع آوری مطالب از منابع مختلف نیست ( که این کار از بسیاری برمی‌آید ) بلکه اندیشمندی است که نظریه‌ای را با برهان و دلیل، اثبات یا رد می‌کند، یا مطلبی جدید کشف می‌نماید، یا مطلب کشف شده‌ای را تکمیل می‌کند، یا چیزی را که به صورت نظریه بوده است به اثبات می‌رساند. دانلود گزارش کارآموزی « نظریه پردازی » و اثبات آن نیز ذهنی قوی و شیوه‌ای محققانه می‌طلبد.
البته تتبع و کاوش، مقدمه تحقیق می‌تواند قرار بگیرد و محقق، بر مبنای « یافته‌ها » می‌تواند نظر بدهد.
روش تحقیق و دانلود پروژه دانشجویی
منظور از روش در تحقیق، ارائه مهارت‌ها و تجربه‌هایی است که دست‌یابی به هدف را آسان‌تر و عملی‌تر می‌سازد و با صرف وقت کمتر، نتایج بیشتری به دست می‌آید. این نکته، در کلّیه روش‌ها مطرح است. یعنی هر کاری بر مبنای «روش»های برگرفته از تجربه‌ها و موفقیت‌ها انجام پذیرد، تضمین بیشتری برای بهره دهی آن خواهد بود و افرادِ «‌دارای روش» موفق‌ترند و مبتدیانی که با روش افراد موفق آشنا می‌شوند، زودتر به نتیجه می‌رسند.
وقتی « روش تحقیق توصیفی تحلیلی » گفته می‌شود، دو نوع مطالب و نکات، قابل طرح است:
١. آن‌چه به « تحقیق » به شکلی عام و کلی مربوط است.
٢. آن‌چه به « تحقیق اسلامی » مربوط می‌شود.
در بخش اول پروپوزال آماده نکاتی مورد نظر است که در هر کار تحقیقی و پژوهشی، در هر موضوعی به کار می‌آید و رعایت آن‌ها لازم و مفید است. چه دینی، چه غیر دینی، چه اسلامی چه غیر اسلامی، حتّی در تحقیقات جغرافیایی، آماری، اقتصادی، روان‌شناسی و تربیتی، طبیعی و باستان شناسی و … کاربرد دارد. این بخش نیز خود دو گونه است:
١. مطالبی مانند فیش برداری و …
٢.تحقیق دانشجویی رشته علوم اجتماعی مطالبی که اختصاص به هر یک از علوم دارد مانند روش تحقیق در ریاضی یا جامعه شناسی یا ادبیات یا فقه که هر کدام روش خاصّ به خود دارد. در اصطلاح به یکی روش و دیگری روش‌مندی گفته می‌شود.
در بخش دوم، نکاتی مطرح است که برای یک فرد محقق و پژوهش‌گر درباره مسائل اسلامی و معارف دینی و رهاوردهای وحی، ضروری است.
تحقیق عام
نکات و مراحل مربوط به تحقیق در هر زمینه‌ای به صورت عام را می‌توان چنین برشمرد:
١. موضوع و سوژه تحقیقاتی
ابتدایی‌ترین کار تحقیق دانشگاه ، تعیین موضوع است، محقق باید قبل از شروع کار تحقیقی، بداند که در جست وجوی چیست و موضوع پژوهش و محدوده آن کدام است؟ و چه ابعادی دارد؟ مناسب است که پژوهش‌گر، در انتخاب موضوع به نکات زیر توجه کند:
ـ علاقه و اشتیاق به موضوع
ـ میزان توانایی خود در زمینه موضوع تحقیق
ـ تحقیق دانشجویی رشته علوم تربیتی سودمندی آن برای جامعه، مثمر ثمر بودن و رفع نیاز
ـ قابل تحقیق بودن موضوع و میزان منابع موجود و لوازم پژوهش، تا تحقیق او نیمه تمام نماند
ـ محدود بودن دامنه موضوع، به خصوص اگر محقق تازه کار است، تا از عهده جمع و جور کردن و به پایان رساندن آن برآید و در نیمه راه رها نکند.
٢. ریزتر کردن عناوین موضوع
هر موضوع کلی تحقیق دانشجویی رشته مدیریت،‌ قابل تقسیم به اجزا و محورهای کوچک‌تر و مشخص‌تری است که کار پژوهش را آسان‌تر می‌کند. محوربندی یک موضوع، هم ذوق و ابتکار می‌خواهد و هم معلومات عمومی و آگاهی‌های خاصّ آن موضوع. عناوین ریز یک موضوع، هرچه بیشتر افزایش یابد، به شناخته‌تر شدن ابعاد مختلف آن موضوع کمک می‌کند.
٣. طرح تحقیقاتی پروژه دانشجویی برق
منظور، داشتن برنامه و طرح، برای مرحله اجرایی یک تحقیق است؛ یعنی هم مشخص ساختن کیفیت و سبک و محدوده کار و نقطه شروع و پایان، و هم منظور داشتن هدف و نتیجه. در ذهن باید ترسیم شود که می‌خواهیم چه کنیم و با طی چه مراحلی به نتیجه گیری نزدیک شویم.
۴. آشنایی با کارهای انجام شده دانلود گزارش کارآموزی آماده
این کار، هم جلوی دوباره کاری را می‌گیرد، هم کار انسان را قوی‌تر و همه جانبه‌تر می‌سازد و هم محقق را از تجارب گذشتگان بهره‌مند می‌کند. البته در کارهای تحقیقی ابتکاری که سابقه نداشته،‌ آشنایی با کارهای مشابه و انجام شده قبلی معنی ندارد. پس درباره هر موضوعی که تحقیق می‌شود، باید از نمونه‌های قبلی کار درباره آن با خبر بود؛ مثلاً آن‌که درباره « قیام مختار » یا « نهضت مشروطیت » یا « ویژگی‌های زبان فارسی » و … می‌خواهد تحقیق کند، باید کتب و مقالات و منابع مربوط به آن را که دیگران نگاشته‌اند ببیند.
۵. مأخذ شناسی انواع روش های تحقیق
درباره هر موضوعی، منابع مهم و مأخذ موضوع تحقیق مدیریت دست اول و جامعی وجود دارد که از اطلاعات معتبر و قابل استناد برخوردار است. محقق باید منبع شناس باشد و با کتاب‌های مرجع آشنایی داشته باشد. چه منابع کهن و قدیمی، و چه منابع جدید. بعضی از کتاب‌ها به عنوان منابع « رابط » و « هادی » مورد استفاده‌اند؛ یعنی پژوهش‌گر را به منابع اصلی‌تر متصل می‌کنند، مثل فهرست‌ها، نمایه‌ها، کتاب‌شناسی‌ها و مقاله نامه‌ها.
« کتاب مرجع » کتاب‌هایی است با ساختاری منظم و فصل بندی و تدوین حساب شده که در زمینه‌های مختلف علمی، ادبی، تاریخی، اجتماعی و … آگاهی‌های فوری و دقیق به ما می‌دهد. کتاب‌هایی از نوع: اطلاعات عمومی، دایره المعارف‌ها، واژه نامه‌ها، زندگی‌نامه‌ها، سال‌نامه‌ها، فهرست‌ها، نمایه‌ها، راهنماها، منابع جغرافیایی، فهرست مقالات، کتاب‌نامه‌ها، کتاب‌شناسی‌ها و … از کتاب‌های مرجع محسوب می‌شود.
مأخذ تحقیق آماده دانشجویی، هم به صورت کتاب و نوشتجات می‌تواند باشد، هم منابع زنده، یعنی محققان و صاحب نظران و آگاهانی که در موضوعات مختلف، معلومات دقیق و ارزنده‌ای دارند، اینان هم از مأخذ ما در امر تحقیق می‌توانند به حساب آیند. « منابع غیر کتابی » نیز مأخذ پژوهش به حساب می‌آید، همچون تصویرها، مواد دیداری و شنیداری، فیلم‌ها، نوار ویدئو و اسلاید، نوار ضبط صوت، میکرو فیلم و … انسان‌های محقق و صاحب نظر نیز به نوعی منبع غیرکتابی محسوب می‌شوند.
به علاوه، محقق باید ارزش و اعتبار منابع مختلف پروژه های دانشگاهی را هم مورد توجه قرار دهد و از ده‌ها منبع مختلف پیرامون موضوع، بداند که کدام‌یک معتبرتر و کدام یک فاقد ارزش و اعتبار است. نویسنده فلان کتاب، چه فکری و روشی داشته و امثال این‌گونه آگاهی‌ها، که به نتیجه گیری از مطالب یک کتاب منبع هم مربوط می‌شود و روی آن تأثیر می‌گذارد.[١]
۶. کشف مرتبطات
در مسائل دانلود تحقیق دانشجویی، اگر ذهن محقق بتواند موضوعات مختلفی را که به هم مربوط می‌شوند، بشناسد و رابطه آن‌ها را با هم مورد توجه قرار دهد، در بازدهی تحقیق موفق‌تر خواهد بود؛ مثلاً کسی که می‌خواهد درباره « تخت سلیمان » تحقیق کند، برخوردش با موضوعاتی هم‌چون: انبیا و معجزه هم خواهد بود.

اقدام‌پژوهی و روش تحقیق اقدام پژوهی چیست؟                      

اقدام پژوهی درس زبان انگلیسی Action Research خوانده می شود به معنی پژوهش در عمل است.پژوهش در عمل نوعی از مطالعه و بررسی است که افراد برای تغییر وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت نسبتا مطلوب و در نهایت بهسازی کارها در محیط شغلیشان بکار می برند.

 مراحل پژوهش در عمل اقدام پژوهی نمونه:

  1.   قرار گرفتن در شرایط غیر قابل انتظار و مبهم (در گیر شدن با مسأله)
  2.   اقدام در جهت شناسایی مسأله(جمع آوری اطلاعات پیرامون مسأله و علل احتمالی آن)
  3.  تشخیص راه حل های احتمالی و برنامه ریزی برای اجراء
  4.  اجرای هریک از راه حل های احتمالی(اقدام برای رفع مشکل)
  5.  مشاهده وثبت اطلاعات (گرد آوری اطلاعات)
  6.  تجزیه و تحلیل داده ها
  7. بررسی نتایج وتشخیص دقیقتر و شفاف تر مسأله در صورت حل نشدن آن
  8.  تشخیص راه حل های جدید و شفاف تر و برنامه ریزی برای اجراء این راه حل ها (شروع سیکل جدید)این سیکل انقدر ارامه می یابد تا دقیقا منجر به شناسایی و حل مسأله شود. یک نمونه اقدام پژوهی ریز اقدامات انجام شده در هر مرحله باید دقیقا برای تکمیل اطلاعات خود بهرگیری از آن ونقد و برسی همکاران گزارش شود.

مراحل تهیه طرح مقاله اقدام پژوهی:

  1.  تنظیم موضوع
  2. مقدمه و بیان مسأله
  3. تعریف و تبیین واژه ها برای تفهیم بهتر مسأله
  4. اجرای برنامه
  5. نتیجه گیری
  6. بیان محدودیت ها و مشکلات
  7. پیشنهادات
  8. فهرست منابع

تفاوت تحقیق اقدام پژوهی با پژوهش های دانشگاهی:

  1. در اقدام پژوهی تغیرات بر اساس شرایط و قراین شغلی و محیط کار است اما در پژوهش های حرفه ای تغیرات بر اساس فرضیه مخبرانه شکل می گیرد
  2. در اقدام پژوهی مدیران نمونه واقعی مورد نظر است ولی در پژوهش های حرفه ای نمونه ها انتخابی است
  3. در اقدام پژوهی شخص شاغل و درگیر کار با مسأله درگیر است اما در تحقیق حرفه ای پژوهشگران ناظر بر مسأله پژوهش می پردازند.
  4. در اقدام پژوهی یافته ها پژوهشی توسط خود شاغل و درگیر با مسأله به مرحله عمل در می آید اما در پژوهش های حرفه ای پژوهشگر یافته ها را به عوامل اجرایی ارائه می دهد.
  5. در اقدام پژوهی یافته ها پژوهشی توسط خود شاغل و درگیر با مسأله مورد ارزیابی قرار می گیرد اما در پژوهش های حرفه ای و کلان ، یافته های پژوهشگر را دیگران ارزشیابی می کنند.

نمونه ای از اقدام پژوهی  زمینه های اقدام پژوهی در آموزش و پرورش:

  1. چگونگی تدریس یک مفهوم علمی یا موضوع درسی
  2. کیفیت تولید و نحوه استفاده و بکار گیری وسیله های آموزشی جهت انتقال مفهوم یا موضوع خاص
  3. ناهنجاریهای رفتاری اقدام پژوهی لکنت زبان
  4. بهبود شرایط اداری و فعالیت های اجرایی
  5. شیوه های ارزشیابی و امتحانات
  6. روش های اداره مدرسه و محیط های آموزشی و تجربه اموزشی
  • ۹۵/۱۲/۱۶
  • nazi jamali

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی